در اینجا میتونید عکس های دیروز خواننده های مشهور امروز رو ببینید تو چندین سال پیش
و قبل از معروف شدنشون
در اینجا میتونید عکس های دیروز خواننده های مشهور امروز رو ببینید تو چندین سال پیش
و قبل از معروف شدنشون
عکس جدید حسین تهی و رضا صادقی در کنار هم
در باب اتفاقات بعد از آلبوم «تصمیم»، اختلاف این خواننده با برج میلاد و کنسرت و آلبوم جدید وی
گفتگوی مفصل با «علی لهراسبی» پس از یک سال ممنوع الکاری
یک سال و نیم پیش بود که علی لهراسبی آلبوم «تصمیم» را روانه بازار کرد. آلبومی که اگرچه موفق ترین آلبوم آقای لهراسبی بود، اما حواشی زیادی برای او به همراه داشت و در نهایت باعث ممنوع الکاری او شد. لهراسبی در این مدت خیلی کم راضی به گفت و گوی مطبوعاتی شده و ترجیح داده بی سرو صدا به فعالیت های خود ادامه دهد. او در گفت و گو با ما سکوت چند ماهه اش را شکسته و در مورد اتفاقات بعد از آلبوم «تصمیم»، اختلافش با برج میلاد و کنسرت و آلبوم جدیدش صحبت های جالبی انجام داده است.
حدود دو سال بود که در برج میلا حضور نداشتی، دلیلش چه بود؟
یک سری اختلاف نظرها بین ما و مسولین قبلی برج میلاد وجود داشت که با حضور مدیریت جدید، این مشکلات حل شد و امیدوارم در این اتفاقات خوب ادامه داشته باشد.
این اختلاف نظرها در چه موردی بود؟
در هر صورت اگر بخواهی کار هنری را به شکل کامل و حرفه ای دنبال کنی، خواسته یا ناخواسته دچار حاشیه خواهی شد. البته من شخصاً همیشه سعی کرده ام از حواشی فرار کنم اما در این دو سال اخیر، یک سری حواشی به سراغ من آمد. ماجرای شادمهر عقیلی یک طرف، ماجرای برج میلاد و مسائل دیگر هم طرف دیگر که البته خوشبختانه این مسائل یکی پس از دیگری در حال برطرف شدن است.
من هنوز متوجه مشکلت با برج میلاد نشدم…
یک سری اختلاف نظر در مورد سیستم صوتی سالن بین ما وجود داشت که خوشبختانه سیستم ها تغییر کرد و امروز می توان به جرات گفت سالن همایش های برج میلاد، به لحاظ کیفیت بهترین سالن ایران است. در هر صورت طی جلسه ای که با مدیریت جدید برج داشتیم، سوء تفاهماتی که وجود داشت حل شد و اگر اتفاق خاصی نیفتد کنسرت های تهرانم را در برج میلاد پیگیری خواهم کرد.
قبل از اینکه به دیدار شادمهر بروی، یکی از کم حاشیه ترین خواننده های کشور بودی! بعد از ماجرای شادمهر یک سری مسائل مثل ممنوع الکاری برایت اتفاق افتاد. اگر الان به دو سال قبل برگردی، بازهم با شادمهر همکاری می کنی؟ فکر می کنی همکاری با شادمهر به ممنوع الکاری می ارزید؟
من دنبال ارزش ماجرا نبودم و اصلاً فکر نمی کردم که این همکاری باعث ممنوع الکاری ام شود. شادمهر دوست یک روز و دو روز من نیست و وقتی ایران بود با هم دوست بودیم. در هر صورت او هنر بی نظیری دارد همه ما به این موضوع واقفیم. به هرحال من ترجیح می دهم یک مقدار از حاشیه فاصله بگیرم چون این حواشی به اصل کارم لطمه می زند. آلبوم «تصمیم» فقط یک هفته در بازار بود و از نظر توزیع با مشکل رو به رو شد. بهترین موقعی که می توانستم کنسرت هایم را برگزار کنم، بعد از انتشار آلبوم بود که متاسفانه شش ماه ممنوع الکار بودم.
چرا آلبوم جدیدت را منتشر نمی کنی؟ فکر نمی کنی یک مقدار فاصله بین «تصمیم» و آلبوم بعدی طولانی شده؟
آلبوم دادن کار آسانی نیست. آلبوم از یک سری قطعه تشکیل شده که هم باید خودشان به تنهایی قطعات خوبی باشند و هم وقتی در کنار هم قرار می گیرند، یک مجموعه خوب و منسجم را شکل دهند. من همین الان به جرات می گویم که بالای ۲۰ تراک آماده دارم ولی اینکه کدام تراک ها می تواند در آلبوم اتفاق خوبی ایجاد کند، موضوع مهمی است. من مدام در حال کار و مشورت هستم و امیدوارم اتفاق خوبی برای آلبوم بعدی بیفتد.
«تصمیم» باعث شد توقعات ازعلی لهراسبی افزایش پیدا کند. برای آلبوم بعدی چه برنامه ای داری که بتوانی کیفیت آلبوم قبلی را حفظ کنی؟ در این آلبوم با چه کسانی همکاری خواهی داشت؟
من همیشه در آلبوم هایم با اسم های جدید کار می کنم. در این آلبوم هم این اتفاق خواهد افتاد و در کنار آن اسامی بزرگی مثل بهروز صفاریان و محسن یگانه، مرتضی پاشایی و شهاب اکبری هم حضور دارند.
محسن یگانه در آلبوم چه نقشی دارد؟
محسن در آلبوم جدید نقش بسیار پر رنگی دارد و از ترانه، ملودی و تنظیم های او استفاده خواهیم کرد.
هوادارانت باید منتظر چه سورپرایزی در کنسرت ۱۵ اردیبهشت ات باشند؟
آن هایی که به کنسرت من آمده اند می دانند که کنسرت علی لهراسبی، کنسرت پر انرژی و اکتیوی است. سورپرایزهای جالبی در این کنسرت داریم که در کنسرت های قبل نداشتیم. امیدوارم بتوانیم شب خوبی را برای حضار در سالن ایجاد کنیم.
با حمید حامی مصاحبه ای داشتیم که او در این مصاحبه به ما گفت، موسیقی پاپ آبروی مردم ایران را برده،به عنوان یکی از خوانندگان فعال در این عرصه، چه نظری در مورد این اظهار نظر دارید؟
با تمام احترامی که برای حامی قائل ام باید بگویم نظر من این نیست. شاید خیلی از چیزهایی که در موسیقی پاپ وجود دارد، باب میل من نباشد اما باید این را قبول کنیم که روند ملودی و تنظیم و ترانه ها به طور ناخواسته از روند کلی جامعه پیروی می کند و این چیزی است که دست من و شما نیست. معضل بزرگ ما شعر و ترانه است. فکر می کنم اگر ترانه سراهای ما یک مقدار از خودشان انعطاف نشان دهند، می توانند ترانه ها را به ذائقه مخاطب امروز موسیقی نزدیک کنند.
عادت داشتیم که تو را در مقام خواننده تیتراژهای تلویزیونی ببینیم، مدتی است که در این زمینه کمرنگ شده ای، دلیل خاصی دارد؟
در ایران، وقتی یک نفر در زمینه خاصی به موفقیت می رسد، همه به سراغت می آیند. اگرشما بیایید و مرتب از علی لهراسبی که در زمینه تیتراژ موفق بوده، استفاده کنید؛ کار بزرگی انجام نداده اید. اگر آدم جدیدی را معرفی کنید و بتوانید از او به یک اثر شنیدنی برسید، هنر کرده اید. در هر صورت من در این مدت اخیر تقریباً از اکثر سریال های تلویزیونی پیشنهاد داشته ام اما خودم تصمیمی در زمینه تیتراژ خوانی ندارم و اگر پیش بیاید، سالی یک بار این کار را انجام خواهم داد. سال گذشته تیتراژ سریال «خداحافظ بچه» را خواندم و امسال هم به احتمال زیاد تیتراژ سریال ماه رمضان یکی از شبکه ها را برعهده خواهم شد.
گفتگو با شکوهی در آستانه اجرای دوبارهاش در تهران به مناسبت روز پدر
شهرام شکوهی: صدای من «اعتراض» دارد
مرجان صائبی: شهرام شکوهی، «صدای خاص» لقب گرفته است. فاصله بین مطرح شدن او و برپایی کنسرت و انتشار آلبوم دومش آنقدر زیاد بود که مطابق با روال معمول موسیقی پاپ، همگان منتظر بودند کمکم این صدای خاص فراموش شود. اما آنچه اتفاق افتاد خلاف تصور بود. در روزهای آخر اسفندماه گذشته شکوهی برای اولینبار روی صحنه رفت و مورد استقبال قرار گرفت. شکوهی برای شکل اجرا و خواندنش حرف و ایده دارد و به نظر میرسد آمده که بماند. این خواننده پاپ که روزهای ۱۰، ۱۸و ۲۰ اردیبهشت روی صحنه رفت، سوم خرداد هم در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران روی صحنه خواهد رفت. با او درباره جنس موسیقیاش و آلبوم جدید وی به گفتوگو نشستیم.
بین انتشار اولین آلبومتان تا اجرای اولین کنسرت شما وقفه طولانی وجود داشت و شما زمان زیادی منتظر مجوز کنسرت بودید. آیا بالاخره مشخص شد چرا به شما مجوز نمیدادند؟
مصلحت نبوده…
دوست ندارید راجع به این موضوع صحبت کنید؟
قاعدتا نه.
پس بهتر است درباره نکات مثبت این وقفه در اجرای کنسرتتان بگوییم…
بله، بحث تصمیمگیری درباره اینکه چه کسی کار کند و یا نه در حیطه اختیارات من نیست. این مساله نکات مثبت زیادی داشت و حداقلش این بود که این اشتیاق باعث شد ما بیشتر کار کنیم.
این باعث شد زمان زیادی هم برای تمرین داشته باشید و این مساله در اولین کنسرت شما کاملا مشهود بود…
بله یک سالوخردهای تمرین کردیم.
قرار شد از نکات مثبت بگوییم اما موضوع مهمی وجود دارد که باید گفت. در موسیقی پاپ یک خواننده که مطرح میشود ممکن است مدت زیادی مطرح نماند و قاعدتا وقفه بین انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت اصلا برای خواننده خوب نیست. ممکن است در این فاصله…
بله خواننده نابود میشود…
اما شما از این چرخه بیرون نرفتید. شاید چون سیاست درستی را در پیش گرفتید…
اسمش را سیاست نمیگذارم. یکی از دوستانم که مدیر برنامه کنسرت است به من میگفت: مدیر برنامههایت چه کسی است؟
گفتم چطور؟ گفت: خیلی خوب برنامهریزی کرده.
شما مدیر برنامه نداشتید؟
داشتم، اما منظور ایشان چیز دیگری بود. فکر میکرد سیر اتفاقاتی که در مورد موسیقی من افتاده توسط کسی برنامهریزی شده، در صورتی که چنین چیزی نبود و همه اتفاقات به دنبال هم افتاد. حتی در بعضی مواقع با خدا حرف میزدم و میگفتم چرا اینگونه است و الان بعد از گذشت زمان میفهمم چرا یکسری اتفاقات افتاد. مثلا جریان پخش آلبومم خیلی مرا ناراحت کرد. آلبوم من در بدترین زمان ممکن یعنی ۱۰ روز مانده به محرم منتشر شد. شما قبل از ماه رمضان اگر آلبوم بدهید اشکالی ندارد چون در ماه رمضان گوش دادن به موسیقی ممنوعیت و حرمتی ندارد ولی در دهه اول محرم هیچکس دنبال موسیقی نمیرود و آلبوم نمیخرد. این اتفاق برای من خیلی ناراحتکننده بود ولی باز در نهایت بهنفع من شد، چون وقتی محرم تمام شد فقط آلبوم من در بازار بود. منیجرم خیلی قویتر از چیزی بود که دیگران تصور میکردند!
در حال حاضر ما نوازنده خوب کم داریم و معمولا یکسری نوازنده هستند که در بیشتر کنسرتها حضور دارند و با وجود اینکه کار هر خوانندهای رنگ و بوی متفاوتی دارد اما بالاخره نوازندههای ثابت باعث یکسری شباهت بین موسیقیها شدهاند، اما شما گروه خودتان را تشکیل دادید؟
کلا استفاده از نوازندههایی که در گروههای دیگر هم مینوازند به شخصیت موسیقایی گروه لطمه میزند. درحال حاضر گروه ما ثابت است و نوازندهها در گروه دیگری نیستند. البته غیر از یکی از دوستان یعنی آقای لاریجانی که سرپرست ارکستر روزبه نعمتالهی است و در گروه ما کیبورد مینوازد. البته از نظر سبک کاری، من و روزبه خیلی با هم متفاوتیم.
قرار است این گروه همچنان به همین شکل باقی بماند؟
ببینید، هرکس در گروهش یکسری سازهای تعیینکننده دارد مثلا امیرحسین کاشانیان نمیتواند هم در گروه من باشد و هم در گروه دیگری…
چرا؟
چون نقشش در گروه ما خیلی محوری است و این نقش عملا در گروه دیگری برایش تعریف نشده. گیتاریست سلوی فلامنکو در خیلی از گروهها نیست و اکثر ارکسترها پاپ هستند. من دیدگاهم راجع به گروه از ابتدا به این شکل بود. بعد از آلبوم اولم وقتی به فکر گروه افتادم خیلی از رهبر ارکسترها به من پیشنهاد همکاری دادند و گفتند گروه ما آماده است و با ۱۰ یا ۱۵ جلسه تمرین میتوانیم موسیقی کارهای تو را اجرا کنیم، منتها مساله این بود که دوست داشتم کار رنگوبویی که دوست دارم را داشته باشد.
الان ترکیب گروهتان همان ترکیب ایدهآلی است که مدنظرتان بود؟
۳۰درصد از چیزی است که میخواستم.
پس خیلی با چیزی که مدنظرتان است فاصله دارد. این پیشرفت قرار است با تمرین اتفاق بیفتد یا در اضافهشدن سازها و نوازندههای دیگر؟
هر چیزی که به کار کمک کند. میتواند سازبندی جدید باشد یا استفاده از استادان موسیقی. اینها تا به مرحله عمل در بیاید طول میکشد. البته یکسری صحبتها انجام شده. حتی یکبار دیدید یکی از نوازندگان بزرگ گیتار جهان را به گروه دعوت کردیم تا مثلا دو اجرا با او داشته باشیم.
البته این ترکیب اصلی گروه که نیست.
بله. ما بستری در این موسیقی فراهم کردیم که قابلیت انعطاف زیادی دارد. مثلا ما برای اجرای تهران در نظر داشتیم سکشن بادی اضافه کنیم اما چون استیج سالن میلاد کوچک است نتوانستیم.
یعنی سازبندی شما براساس اندازه استیج است؟
بله. الان گروه ما ۱۰ نفر است. اگر قرار بود سه نفر هم برای سکشن بادی اضافه کنیم نمیشد.
اما مثلا گروه چهلدف هم اینجا کنسرت داشته با آن همه نوازنده.
بله اما همه گروه چهلدف میکروفن ندارند و گروهی از آنها صدا میگیرند و مثلا هر پنج دف یک میکروفن دارد. در گروه ما هر نوازنده باید یک میکروفن داشته باشد.
شما گفته بودید از تنبور و قیچک به جای تار و سهتار استفاده میکنید. رفتن به سمت سازهای فولک به جای سازهای سنتی با چه رویکردی بود؟
چه اشکالی دارد مخاطبان یکسری صداهای جدید بشنوند.
اشکالی که ندارد. میخواهم بدانم این استفاده برای معرفی این سازها بود یا با موسیقی شما هماهنگ است؟
میتواند برای معرفی سازها هم باشد. من که قایل به این نیستم که مبدع سبک یا موسیقی خاصی هستم.
به هر حال موسیقی شما متفاوت از جنس موسیقی پاپ رایج اینروزهاست…
خب در اصل اگر من بخواهم به رنگ و بوی موسیقی خودم توجه کنم بیشتر باید نقش گیتار را در آن پررنگ کنم و به آن سمت بروم.
البته موسیقی شما تلفیقی است، با توجه به تحریرهایی هم که در خواندنتان دارید به موسیقی سنتی هم متمایل است…
بله ولی صدای من خودش سنتی است و با توجه به اینکه صدایم پیرتر از سنم است، وقتی سنتی میخوانم، خیلی به طرف موسیقی سنتی میرود. در آلبوم، آهنگها را به سمت سازهای سنتی نبردم چون نمیخواستم وجه سنتی موسیقی پررنگ شود و از حالت پاپ خارج شود ولی حالا شاید در آلبوم جدیدم در یکی، دو آهنگ این کار را انجام دهم.
میتوان از سازهای سنتی هم با دیدگاه مدرنتری استفاده کرد.
بله ما هم همین ایده را داریم و نمیخواهیم مثلا از فلان گوشه موسیقی سنتی استفاده کنیم.
بیس موسیقی شما بیشتر از اینکه پاپ باشد فلامنکو است که بهنوعی موسیقی فولکلور اسپانیایی است و شما میآیید موسیقی فولک ایرانی را با فولک اسپانیا تلفیق میکنید.
در صحبت قبلی هم گفتم احتمالا آلبوم سومم را خیلی خاص جمع میکنم. یعنی یکسری ایدهها دارم. آلبوم دومم مثل آلبوم اول، پاپ است و کارهایی که همه دوست دارند را اجرا میکنم، البته خدا را شکر یکسری از شنوندههای حرفهای موسیقی هم جذب آلبوم اول شدند ولی آلبوم سومم کاملا یک کار دلی است و اگر فروش هم نرود برایم خیلی اهمیت ندارد. شاید حتی به نام خودم منتشر نکنم و به نام یک گروه این کار را انجام دهم چون خیلی دوست دارم روی تصنیفهای قدیمی ایرانی کار کنم.
این کار که مغایرتی با فراگیر شدن ندارد.
بله یک وقتی هم دیدید فراگیر شد. منظورم این است که دید تجاری ندارم.
حالا که بحث موسیقی سنتی شد، اینکه شما چند سال آموزش آواز سنتی دیدهاید چه تاثیری در موسیقی حال حاضر شما داشت؟
هر چیزی که الان از خواندن بلد هستم تحتتاثیر همان آموزشهاست. من هیچوقت شنونده پیگیر موسیقی پاپ ایرانی نبودم. چه موسیقی پاپ ایرانی که از آن طرف مرز میآمد و چه در داخل. به خاطر همین هم شاید یکی از دلایلی که صدای من شبیه هیچ خوانندهای نیست همین باشد، چون علاقه خاصی به هیچ خوانندهای نداشتم که بخواهم آهنگهایش را بخوانم و صدایم شبیه آن خواننده شود.
یعنی شباهت صدای خوانندههای پاپ به دلیل علاقه آنان به خواننده خاصی است؟
بله. میگویند طرف میآید راه رفتن کبک را یاد بگیرد راه رفتن خودش هم یادش میرود. این اتفاق در ناخودآگاه میافتد. بعضی از دوستان هم هستند که وقتی با هم صحبت میکنیم میگویم صدای حرفزدنت با صدایی که میخوانی متفاوت است اما هر کاری کند نمیتواند با صدای خودش بخواند چون عادت کرده و وقتی شروع به خواندن میکند بخشی از مغزش که دستور میدهد حنجرهاش را به سمت دیگری هدایت میکند. این واقعی است و دوستانی که میبینید، صدایشان خیلی واضح تقلید از خواننده دیگری است اما اصرار دارند که صدای خودشان است به همین دلیل است. علاقه شما به گیتار اسپانیش از یک طرف و شباهت صدای شما به جیپسی کینگ هم از طرف دیگر باعث شده یک سابقه شنیداری در ذهن مخاطبتان تداعی شود و وجه فلامنکو را در موسیقی شما پررنگ کند.
من هیچوقت منکر این شباهت نشدم. یک مسالهای را باید در این مورد بگویم و آن اینکه صدای خوانندههای فلامنکو، یعنی یک صدای خشدار بالاخوان را معمولا نمیتوان تقلید کرد و شما نمیتوانید در صدایتان خش به وجود بیاورید. شما میتوانید صدایتان را شبیه کسی کنید اما یکسری خصوصیتهای صدایی را نمیتوانید تولید کنید. من شنیده بودم بعضی از خوانندههای فلامنکو قبل از اجراهایشان میروند آنقدر داد میزنند تا صدایشان بگیرد و این بهدلیل نوع کارشان است. منتها صدای من از زمانی که یادم میآید همین بوده است.
اشراف به این قضیه باعث شد به سمت موسیقی فلامنکو بروید.
نه، به خاطر این نبود…
البته تحریرهای ایرانی، صدای شما را از خوانندههای فلامنکو متمایز میکند و این ترکیبی است که شما به وجود آوردید، حالا نمیگویم سبک، چون اصولا در ایران جز چند سبک موسیقی شناخته شده نیست و معمولا هم بیشتر سبکها را در یکی، دو کتهگوری قرار میدهند، مثل فیوژن که خیلی گسترده است…
ببینید، من وقتی میتوانم مدعی سبک فیوژن شوم که بگویم سبکی مابین موسیقی دستگاهی فلامنکو و موسیقی دستگاهی ایران خلق کردهام و این کار مستلزم این است که کاملا به موسیقی دستگاهی فلامنکو و موسیقی دستگاهی ایران اشراف داشته باشم. مثلا شما موسیقی دستگاهی ایران را میشناسید و تمام گوشههایش را بلدید: درآمد و فرود و از آن طرف هم همینطور چون موسیقی فلامنکو هم مثل موسیقی ما دستگاهی است و بعد بیایید آگاهانه بین این دو موسیقی یک ارتباط منطقی برقرار کنید. در صورتی که من اصلا چنین کاری نکردم.
مدت زیادی منتظر کنسرت بودید چرا از آهنگهای جدیدترتان استفاده نکردید؟
ما الان یک برنامهریزی کردیم و قرار است حداقل در هشت کنسرت همین برنامه را اجرا کنیم، مثلا کلیپ درگذشتگان را حذف کنیم اما دیدم دوستانی که تازه به کنسرت آمدهاند این کلیپ را ندیدند. چون معمولا در چند کنسرت اول خیلی مخاطبان تکراری نیستند. حالا در آینده تصمیم دارم در هر هشت اجرا تغییراتی در کنداکتور بدهم.
این هشت اجرا منظورتان در تهران است.
من در این مدت هشت اجرا در تهران داشتم، دو اجرا در کیش و دو اجرا در بندرعباس و چهار اجرا در شیراز و فکر میکنم در هر شهر چهار سانس جا دارد که با یک رپرتوار روی صحنه برویم.
استقبال در شهرستانها چگونه بود؟
ریا میشود تعریف کنم (خنده) فیدبکها عالی بود. من در شیراز در یک روز سه سانس را پر کردم، چون یکسری ناهماهنگی به وجود آمد و مجوز، یک روز قبل از اجرا صادر شد. در بندرعباس هم همین اتفاق افتاد. چون دو سانس به دلیل یکسری مسایل کنسل شد ولی در دو سانس باقیمانده بلیتها به بازار سیاه هم کشیده شد.
در یادداشتی که در مجله ترانه ماه نوشتید گفته بودید که به مردم مدیونید. آیا این شعار بود یا واقعا حرف دلتان را گفتید؟
نه واقعا گفتم. همه اهالی موسیقی ایران به مردم مدیونند. ما مثل کاسبی هستیم که از یک کیلو گوشت ۲۰۰ گرم را آن هم با چربی و استخوان میفروشد، اما پول یک کیلو را کامل میگیرد. ما موسیقی سالم و خوب، خیلی کم داریم.
حالا که باب کنسرت دادنتان باز شد چه برنامهریزیای برای آینده دارید؟
برای آلبوم دوم خیلی دیر شده و سعی میکنم تا آخر تابستان منتشر شود.
این به سعی شما بستگی دارد یا مجوز؟
من هنوز کارهای آلبوم را انجام ندادهام. در مورد مجوز هم فکر نکنم دیگر مشکلی وجود داشته باشد، انشاالله دوستان اعتمادشان جلب شده.
الان در مرحله انتخاب آهنگها هستید؟
نه، آهنگها انتخاب شده اما شعرها باید ادیت شود.
شعرها از خودتان است؟
بیشتر شعرها از خودم است.
به فکر کار روی اشعار قدما نیستید. بهنظرم با موسیقی شما میتواند هماهنگ باشد…
اتفاقا روی چند شعر کار کردم مثل شعر: «مسلمانان مرا وقتی دلی بود» خواجه حافظ یا مثلا یک موسیقی تازه برای مرغ سحر ساختهام منتها هیچوقت آن را منتشر نمیکنم.
جایی اشاره کرده بودید که محور کار شما بیشتر موسیقی است تا کلام پس چرا اینقدر روی روایتگونگی اشعار تاکید دارید؟
شما وقتی داستانی گوش میدهید تصاویرش در ذهنتان مجزا نیست. یکی از دوستانم میگفت چرا من با فلان ترانهسرا کار نمیکنم. گفتم من ترانههای ایشان را خیلی دوست دارم اما وقتی ترانههای او را میشنوم مثل این است که وارد یک گالری میشوم و هر تابلویی را میبینم ساعتی محوش میشوم ولی وقتی از گالری بیرون میآیم هیچکدام از تابلوها در ذهنم نمانده است.
بعد از کنسرت و ارتباط مستقیم با مخاطب چقدر در نگاهتان به موسیقی تفاوت ایجاد شده؟
شاید اگر ۱۰ سال کوچکتر بودم اتفاقات بدی برایم میافتاد. شاید از جایم در میرفتم. الان چنین نگاهی ندارم که قرار است سالها مشهور بمانم.
آهنگساز آلبوم شجریان درگذشت
حسین یوسفزمانی، آهنگساز باسابقهای که در کارنامهاش همکاری با خوانندگانی چون، محمدرضا شجریان، سیمین غانم ، سیما بینا و صدیق تعریف دیده میشد عصر دیروز چشم از جهان فروبست.
.
این آهنگساز سنندجی بعد از گذراندن یک دوره طولانی بیماری، در تهران چشم از جهان فرو بست.
او طی هشت دهه زندگی، آثار ماندگاری را در زمینه موسیقی خلق کرد که در اذهان عمومی، جاودانه مانده است. «بوی باران» با صدای محمدرضا شجریان، «پرواز» سیمین غانم، «دل گمراه» سیما بینا و … از جمله آهنگهایی هستند که از این آهنگساز به یادگار مانده است.
او زمانی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود: «اگر هنرمند رشدی در جامعه داشته ، رشدش از بابت مردم است . تشویق مردم باعث میشود که هنرمند کارش را دنبال کند و به رشد و بالندگی برسد ، ولی با کمال تاسف همین مردم که همیشه باعث رشد و بالندگی هنرمندان بودهاند ، اغلب از آگاهی برای تشخیص موسیقی ناب و خوب برخوردار نشدهاند . در واقع ، رشد فرهنگی مردم در باب موسیقی ضعیف است و این تقصیر مردم هم نیست . برای این که در تمام دنیا برای رشد هر پدیده فرهنگی و هنری و حتی صنعتی لازم است مردم را به آگاهی برسانند.»
فرزاد فرزین: آلبوم «شخصی» بیانگر فضا و نگرش جدید من در ادامه روند کاریام است
«فرزاد فرزین» که این روزها به شدت درگیر آخرین مراحل تولید آلبوم جدید اش «شخصی» است، درباره اثر جدید خود گفت: « این آلبوم چه از لحاظ فرم و ساختار و چه از لحاظ چینش و ترانه ها، قطعا بیانگر فضا و نگرش جدید من در ادامه روند کاری ام است و احساس می کنم این تغییرات لازم بود.»
.
وی افزود: «تقریبا همه ملودی های این آلبوم را خودم ساخته ام ولی قطعا در بخش تنظیم در این آلبوم حضور مهران عباسی ، مهران خلیلی ، نوید سپهر و محمد شاکر تاثیر گذار بوده است. «امیر میلاد نیکزاد»هم هر چند تنظیمی در این آلبوم ندارد ولی در تصمیمات و جلسه های تیمی ما خیلی حضور و نقش مهمی داشته است.»
این خواننده درباره زمان دقیق انتشار این اثر در بازار موسیقی کشور گفت: « ما الان چند روز است که اصلا نخوابیده ایم و شبانه روز در حال کار کردن روی آلبوم هستیم و همه تلاش مان را انجام می دهیم. کارها در مرحله میکس است و قطعا آلبوم تا انتهای دی ماه در بازار موسیقی منتشر خواهد شد.»
خواننده آلبوم «شخصی» درباره حضور و تاثیر ویدئو ها و تیزرهایی که با همکاری برادران «بوشهری» برای این آلبوم ساخته شده نیز گفت: «بسیار گروه حرفه ای و قوی ای هستند. در ابتدای استارت آلبوم یکی از شرط های من برای استارت کار، حضور «برادران بوشهری» در این پروژه بود که قطعا بعد از انتشار تیزر و آثار تصویری مربوط به این آلبوم، همه متوجه شدت تاثیر گذاری آنها خواهند بود. قطعا آثار این دوستان یک سر و گردن از همه کسانی که چه در داخل و چه در خارج کشور از کشور برای ایرانی ها کار می کنند، بالاتر و بهتر است.»
فرزین همچنین درباره برخی صحبت ها و حاشیه ها درباره جدایی «امیر میلاد نیکزاد» از ارکستر این خواننده نیز توضیح داد: «من فکر می کنم که مشکلات یک خانواده باید در داخل خانواده حل شود و بخاطر همین بهتر می بینم این موضوع را خودمان در بین خودمان نگه داریم. امیر میلاد عضو گروه «شوک» بوده و هست و هر وقت هم که خواست قطعا از حضورش استفاده خواهیم کرد. یک سری کارها را به ایشان واگذار کرده بودیم و ایشان هم نرسیدند سر زمان مقرر آنها را انجام دهند و همین باعث شد که فرد دیگری را وارد کنیم و از او بخواهیم به ما کمک کند. امیر میلاد عضو خانواده ما بوده و هست و امیدوارم بقیه اعضای خانواده بدانند که یک خانواده موفق زمانی می تواند به بهترین شکل ممکن مدیریت شود که همه اعضا جایگاه خود را بدانند و به جایگاه بقیه احترام بگذارند. مصاحبه ها و انتشار صحبت های برخی از اعضای خانواده می تواند به ضرر همه باشد و بخاطر همین بهتر است هر کس سعی کند کار خودش را به بهترین شکل انجام دهد تا موفقیت های خانواده بیشتر و بیشتر شود.»
گفتنی ست آلبوم «شخصی» تحت امتیاز موسسه «رویال هنر پارس» به مدیریت «مجید عبدی» و «پویا زارع فرد» روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد.
شرکت های پخش حتی شیشه های مغازه ها را هم خریده اند
شرکت های پخش حتی شیشه های مغازه ها را هم خریده اند
امیر تاجیک با اعلام این خبر تاکید کرد: شاید باور نکنید که در شرکتهای پخش حتی شیشه های مغازه ها را هم خریده اند و هر کس برای خودش مدعی شده است. همان طور که حامی عزیز بارها گفته و اتفاقا خیلی ها هم به او پریده اند، مافیا دارد بیداد می کند. من با حامی موافقم، چرا که این روزها جز چند نفر خواننده که تعداد آنها به ۴-۵ نفر بیشتر نمی رسد، خواننده های دیگری کار نمی کنند و عملا موسیقی در کشور تعطیل شده است. حامی درست می گوید و جالب است که همه به جای حمایت از او دارند او را می کوبند.
وی ادامه داد: همین دوستان اگر دقت کنند و انصاف را درنظر داشته باشند خواهند دید که جز تعدادی اندک کسی دیگر در زمینه تیتراژها و کنسرتها فعالیت نمی کند. چند سال است که ما در زمینه کنسرت فعالیت نداریم و همه اش منتظر روزهای خوب نشسته ایم؟ همه چیز مونوپل شده و امکانات کنسرت و شرکتها و تیتراژها فقط متعلق به عده ای خاص است که تعدادشان از انگشتان یک دست نیز تجاوز نمی کند.
تاجیک در ادامه خاطر نشان کرد: به رغم این که آلبوم «زندگی» آلبوم بدی نبود، نخواستم آن را به دست کسانی بسپارم که برایش دل نمی سوزانند . سعی کردم وارد حواشی ، مافیا و مسایلی که این روزها وجود دارد، نشوم و از تمامی موانع عبور کنم. به همین دلیل تولید و پخش آلبوم را خودم به عهده گرفتم. در این میان شرکت سین دژ حامی خوبی برای ما به لحاظ مالی و اقتصادی بود. این شرکت از ما حمایت کرد تا توانستیم آنگونه که خود می خواهیم آلبوم را منتشر و پخش کنیم. علاوه بر این مردم و مخاطبان اصلی ام همیشه پشتیبان بوده اند و حمایت خود را با خرید آلبومم اعلام کرده اند، از همه اینها تشکر و قدردانی خود را اعلام می کنم.
خواننده قطعه معروف« یه مسجد» در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر آلبوم با تیراژ خوبی در تهران به فروش رفته و همچنان نیز در حال فروش است، ضمن اینکه پخش آن نیز ادامه دارد. ما برای پخش این آلبوم با شرکت چکاوک قرارداد بسته ایم که تا این لحظه در زمینه پخش همکاری خوبی داشته است. پخش آلبوم :«زندگی» در شهرهای استانهای اصفهان، مازندارن ، گیلان و … ادامه دارد. این آلبوم با هزینه شخصی خودم به هیچ وجه بازگشت مالی نداشته و نمی توان به برگشت سرمایه نیز امیدوار بود.
آلبوم «زندگی» پیش از این«شیطان» نام داشت و هم اکنون در بازار موسیقی کشور موجود است. او در این آلبوم از حضور چهرهای سرشناس نوازندگی ایران بهره مند شده و ضبط آن را مشترکا در ایران و ترکیه انجام داده است.